Malmin hautausmaa – 64 ha parasta rakennusmaata

Olemme saaneet tänään vieraaksemme tekniikan tohtori Antti Yli-Mielikäisen (38 v.), jonka lennokkaita ajatuksia olemme kiinnostuneina seuranneet vuosien ajan. Hän valmistui arkkitehdiksi Aalto yliopistosta vuonna 2014 ja jatkoi diplomityönsä jälkeen väitökirjan tekoa pääaineenaan kaupunkisuunnittelu. Yli-Mielikäinen on erikoistunut tiiviiseen kaupunkirakentamiseen ja on ollut vuosien ajan sen puolestapuhuja sanan radikaaleimmassa mielessä.

Annetaan Antti Yli-Mielikäisen itse kertoa ajatuksistaan. 

– Me oltiin kerran ajauduttu kaverini kanssa Joroisiin ja etsittiin edullista lounaspaikkaa. Joku ohikulkija sanoi, että syökää tuossa palvelutalossa, siellä saa halpaa ruokaa, se on tossa kirkon vieressä. Me mentiin sinne ja syödessämme jutustelimme niitä näitä. Sanoin kaverilleni, että tää palvelutalo on logistisesti nerokkaasti suunniteltu. Funtsaa, tää on ihan ton hautausmaan vieressä, joten kun täältä lähtee ns. viimeiselle matkalle, niin ei tarvii muuta kun kärrätä vainaja tosta kadun yli. Paikalla olleet muut lounastajat purskahtivat raikuvaan nauruun, mutta ei se ollut vitsiksi tarkoitettu. Mä aloin kehittää ajatusta ja samalla mulle tuli mieleen Malmin hautausmaa. Se on 64 hehtaaria parhaalla mahdollisella rakennusmaalla. 

Jos ajatellaan Malmin lentoasemaa, joka on 138 ha ja sinne suunnitellaan asuttaa 24 000 ihmistä, niin minä sanon, että höpön löpön. Jos kerran paalutetaan joka taupauksessa, niin rakennetaan sitten korkeammin ja sinne saadaan mahtumaan helposti 50 000 asukasta. Sama pitäisi tehdä Malmin hautausmaalle, mutta rakentaa vielä korkeampia taloja. Se on puolet pienempi, mutta ne talot voisi olla kaksi kertaa korkeampia ja sinnekin mahtuisi se 50 000. Tää on kato pudasta matematiikkaa. Tiivis kaupunkirakentaminen on megatrendi ja se on tulevaisuutta.

Sinne on haudattu sen olemassa olon aikana 200 000 vainajaa. Kuka niiden luita ja tuhkia mihinkään tarvii. Siihen voisi rakentaa kilometrin pitkän meluvallin, johon laitettaisiin pieni messinkinen muistolaatta ja kävelykuja, jonka varessa ihmiset voisi käydä vainajiaa palvomassa. Se olis siinä sopivasti Lahden motarin ja sen asuntoalueen välissä. Kätevää ja sitten sille voisi antaa kaupunginosana vielä nimen ”Hautausmaa”. Se olis aika hauska.

Tiivis kaupunkirakentaminen on muutenkin tulevaisuutta, joten mä suosittelen kernaasti niitä kaupunkibulevareja, joista nyt käydään kauheeta polemiikkia. Metron pitäis haarautua Sörnäisissä ja rakentaa toinen linja Vallilan kautta Pihlajamäkeen ja siitä edelleen ”Hautausmaan” kautta aina Jakomäkeen asti. Jakomäen taakse voisi rakentaa kolkytkerroksisia parkkihalleja sopivasti metrolinjan päähän, jossa ihmisten autot sitten olis ja kun pöndelle haluaa ajaa autolla, niin sieltähän sitä pääsisi kätevästi lähtemään. Raideliikenne kaupunkibulevardeilla on tulevaisuutta ja yksityisautoilu tulis Stadissa vähenemään ratkaisevasti. 

Ja sitten kaikkien talojen katot pitäis viherrakentaa, siellä ihmiset saisi sitten viljellä korianteria, timjamia mitä haluaa. Se olisi ekologisesti kannatettavaa. 

Helsinki, Espoo, Kauniainen ja Vantaa pitäis yhdistää Helsinkiin ja tehdä siitä yksi yhtenäinen Stadi. Funtsaa nyt toimittaja, Espoossa on edelleen hevostiloja, kaupungissa….sinne mahtuis helposti kaksi miljoonaa asukasta…

Tässä vaiheessa sanomme tohtori Antti Yli-Mielikäiselle, että aikamme alkaa olla lopussa, joten päätämme haastattelun ja kiitämme häntä kohteliaasti. Huomautamme, että tämä ei ole Iltapäivälehtisanomien mielipide.