Kuinka paljon valehtelua sallimme?

Kun matkatoimisto tai lentoyhtiö mainostaa ns. alkaen hintoja, jokainen valistunut kuluttaja tajuaa, että käytännössä mainitulla hinnalla matkaa tai lentoa ei voi saada, koska jos aiot ottaa matkalaukun mukaan tai valita istuimesi, se maksaa lisää.

Oma maailmansa ovat sitten eräät huonekaluja myyvät yritykset, kuten tanskalainen Jysk ja Toivo Sukarin (lue Huijarin) Masku. Nämä kaksi yritystä ovat siirtyneet jo vuosia sitten jatkuviin ALE-kampanjoihin. Ihmettelen, jos meistä joku vielä on niin yksinkertainen, että uskoo näiden alennusmyyntien todellisuuteen. Mikään liiketoiminta ei voi olla kannattavaa, jos ympäri vuoden tarjotaan tuotteita 30-60 %:n alennuksella. Se siis tarkoittaa sitä, että ns. OVH-hinnoilla tavaraa ei ole koskaan ollut kaupan tai OVH on asetettu jo sisäänostovaiheessa niin korkeaksi, että kymmenien prosenttien alennus on mahdollinen.

Näiden lisäksi silmälaseja tarjotaan myös jatkuvilla ALE-kamanjoilla, joissa myydään kolmet lasit yksien hinnalla, tai harhaanjohdetaan optikon tarkastusta ilmaiseksi. Ei kai kukaan niin tyhmä ole, että menee amerikkalaisessa omistuksessa olevaan Instrumentariumiin ostamaan silmälaseja ja maksaa optikolle vielä erikseen siitä, että tämä tekee näön tarkastuksen. Brittiläinen Specsavers niinikään mainostaa harhaanjohtavasti edullisia hintoja, mutta käytännössä niin halvalla kuin he mainostavat, tavaraa ei ole kaupan.

Jokaisen tulisi ymmärtää, että silmälasien muovisten sankojen puristaminen jollain koneella ei voi maksaa kuin joitakin kymmeniä senttejä varsinkin, kun ne tehdään kiinalaisessa hikipajassa. Niiden hinnoissa on satojen prosenttien kate, oli niissä sitten Diorin tai Pradan nimi prässättynä sankaan.

Kuluttajavirasto on näitä yrityksiä asiasta monesti huomauttanut, mutta muutosta ei ole tapahtunut. Kuluttajavirasto on kädetön näiden yritysten markkinoinnin kuriin saamiseksi. Uhkasakkoja ei tiettävästi ole toteutettu, vaikka niillä on uhkailtu.

Näin ollen meidän kuluttajien tulisi ottaa ohjat omiin käsiimme ja äänestää jaloillamme. Emme yksinkertaisesti osta mitään harhaanjohtavasti markkinoivista yrityksistä.

Uskonko itsekään siihen, että me olisimme niin päättäväisiä, että yhdessä boikotoisimme Jyskiä tai Maskua?

En usko!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *